Zegar

środa, 24 października 2012

KORESPONDENCJA ELEKTRONICZNA.

Skrzynka e-mail to inaczej konto poczty elektronicznej. Posiadając konto e-mail możesz wymieniać korespondencję z innymi użytkownikami Internetu.



Adres e-mail ma zwykle postać nazwa_użytkownika@TwojaDomena.pl. Mając już serwer i domenę w HostingFirmowy.pl możesz w bardzo łatwy sposób założyć swoją prywatną skrzynkę e-mail. Za pomocą poczty elektronicznej możesz wysyłać tekst, dokumenty np. Worda i Excela, zdjęcia, a nawet pliki muzyczne i krótkie pliki wideo.
Do obsługi poczty (wysyłania i odbierania e-maili) będziesz potrzebować klienta e-mail, czyli programu do tego przeznaczonego. Programy te mają wiele funkcji ułatwiających codzienną pracę z pocztą elektroniczną. Klientami e-mail są np. Microsoft Outlook Exress (zobacz jak go ustawić), Microsoft Outlook (zobacz jak go ustawić), Mozilla Thunderbird (zobacz jak go ustawić).
Ze skrzynki e-mail w HostingFirmowy.pl możesz korzystać również na specjalnie do tego przeznaczonej strony WWW, wystarczy, że w swojej przeglądarce wpiszesz adres http://poczta.TwojaDomena.pl 


Czym różni się POP3 od IMAP ?

POP3 oraz IMAP to protokoły odbioru wiadomości e-mail przez programy pocztowe, najprościej ujmując to 2 różne sposoby odbierania e-maili.
Protokół POP3 (Post Office Protocol 3) może być używany w trybie pracy "offline" tzn. że jest możliwość czytania zapisanych wiadomości i przygotowywania odpowiedzi w czasie gdy komputer nie jest podłączony do Internetu. Możliwość takiej pracy jest możliwa dzięki temu, że po połączeniu z serwerem pocztowym cała nieprzeczytana korespondencja przesyłana jest ze serwera na Twój komputer. Odebrane wiadomości są następnie w zależności od ustawień pozostawiane lub kasowane z serwera. Łączenie z internetem potrzebne jest później tylko jeśli będziesz chciał wysłać wiadomość, lub sprawdzić czy nie otrzymałeś nowych e-maili.
Niestety, protokół POP3 ma również znaczące wady. Utrudnione jest obsługiwanie skrzynki pocztowej z wielu komputerów. Jest to spowodowane tym, że jeśli odczytana poczta jest kasowana z serwera, to na każdym z komputerów znajdować się będzie tylko część korespondencji, a listy odczytane np. na komputerze w domu nie będą widoczne na komputerze w pracy. Jeśli natomiast zmienisz domyślne ustawienia i przeczytane wiadomości będą pozostawiane na serwerze, to szybko może dojść do przepełnienia pojemności skrzynki pocztowej.
Protokół IMAP (Internet Message Access Protocol) działa w ten sposób, że Twoja poczta cały czas przechowywana jest na serwerze, a w Twoim komputerze przechowywane są tylko nagłówki wiadomości (część e-maila). Treść wiadomości pojawi się na Twoim komputerze dopiero po otwarciu listu. Możesz kasować i filtrować wiadomości bez ich pobierania na komputer, dzięki czemu możesz wygodnie pracować na wielu komputerach ponieważ na każdym będziesz widział taką samą zawartość skrzynki, to samo widzisz w domu, pracy czy kafejce internetowej.
Wadą protokołu IMAP jest natomiast konieczność utrzymywania stałego połączenia z Internetem podczas obsługi poczty co w dzisiejszych czasach nie powinno stanowić żadnych kosztów ponieważ większość ludzi posiada stałe łącze internetowe.
W skrócie: POP3 - e-maile trzymane na komputerze i tylko z niego możne je odczytać
IMAP - e-maile trzymane na serwerze i można je odczytać z każdego komputera

SMTP Protokół wykorzystywany w internecie do wymiany poczty elektronicznej pomiędzy serwerami pocztowymi oraz przez programy pocztowe do wysyłania e-maili. W programach pocztowych serwer SMTP określany jest jako Outgoing Mail Server (serwer poczty wychodzącej). Ang. Simple Mail Transfer Protocol - prosty protokół przesyłania poczty. Por. IMAP, POP3

Zadania;

1.Konfiguracja Mozzilli Thunderbrid. 

 Jeśli mamy swój adres e-mail wpisujemy go, a jeśli nie Mozilla ułatwi nam złożenie konta pocztowego.

Wpisujemy swój adres e-mail oraz hasło. Możemy być spokojni o  nasze hasło. Mozilla nie udostępnia go nigdzie.
Importujemy wiadomości...

 ... i gotowe!















2. Bazy wtyczek Firefox i Thunderbrid. 

 http://mozillapl.org/baza_rozszerzen/ <--------- Świetne wtyczki!

3. Konfiguracja Mail'a.



 Ja już miałam skonfigurowany Mail, dlatego pokazuję jak dodać nowe konto.
Dodajemy nowe konto.

Wpisujemy swój adres i hasło. Lecz nie mamy takiej opcji jak w Thunderbirdzie, o utworzeniu nowego konta. 




3 komentarze:

  1. Macie link do spisu wszystkich prac domowych > http://twineer.com/18F5. :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak zwykle mega przydatny wpis. Dzięki! Skorzystałem z oferty https://www.intalio.pl/pl – system Zimbra spisuje się naprawdę wyśmienicie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Teraz głównie porozumiewamy się przez sieć, prawda? Nawet smsy poszły w odstawkę w czasie komunikatorów. A wiadomości e-mail są także podstawą komunikacji biznesowej. Do ich wysyłania niezbędny będzie stabilny internet, na pewno taki będzie światłowód a najlepiej w takiej ofercie jak https://fiberlink.pl/internet-swiatlowodowy/ .

    OdpowiedzUsuń